Faza pierwsza diety South Beach

Jest to najkrótsza, ale zarazem najbardziej restrykcyjna faza diety South Beach trwająca dokładnie dwa tygodnie. Podczas tej fazy gwałtownie chudniemy, a dodatkowo stabilizujemy nasz poziom glukozy we krwi co zdecydowanie łagodzi napady łaknienia, a tym samym pozwoli nam bezstresowo dotrwać do końca diety.

Bez wątpienia pierwsza faza jest dla wszystkich najcięższą próbą, ponieważ przez okres 2 tygodni musimy wytrzymać bez produktów o wysokiej zawartości węglowodanów, bez kofeiny oraz bez tłuszczów nasyconych. Z naszego jadłospisu musimy wyeliminować również skrobię (makaron,ryż,pieczywo) oraz cukier i wszystkie owoce oraz soki owocowe.

To właśnie całkowite wyeliminowanie cukru z naszego menu podczas pierwszej fazy diety ma kluczowe znaczenie dla ustabilizowania stężenia glukozy we krwi ,a tym samym wyeliminowania niepożądanego efektu łaknienia ,który często bywa przyczyną zaniechania różnych diet. Całkowita rezygnacja z cukru może wydawać się nieco trudna, ale już po kilku dniach stosowania diety zaobserwujemy brak napadów łaknienia i przyjemne uczucie sytości.

Pamiętajmy też ,że faza ta trwa tylko 14 dni ,a w kolejnym etapie diety do naszego menu będziemy mogli włączyć niektóre owoce i pełnoziarniste produkty zbożowe. Dodatkowo szybka utrata wagi dostrzegalna podczas pierwszych dwóch tygodni diety (nawet do 6 kg) motywuje nas do jej kontynuowania.

Podczas pierwszej fazy należy spożywać trzy sycące posiłki oraz dwie przekąski dziennie. Dodatkowo można pozwolić sobie raz dziennie na wysokobiałkowy deser o niskiej zawartości cukru. Przekąski należy spożywać w godzinę do dwóch po podstawowych posiłkach. Zadaniem przekąsek jest zwalczanie napadów głodu występujących pomiędzy posiłkami głównymi. Przekąski powinny składać się z białka i warzyw o dużej ilości błonnika (np. niskotłuszczowy jogurt z garścią orzechów lub łyżką otrębów), ponieważ wtedy są najbardziej skuteczne.

Trzeba również mieć świadomość, że rozpoczęcie wraz z dietą ćwiczeń fizycznych oraz zwiększenie aktywności fizycznej znacznie przyspiesza utratę zbędnych kilogramów.

Oto lista produktów dozwolonych w pierwszym etapie diety:

 

  • WOŁOWINA – wyłącznie chude części takie jak : polędwica, rostbef, łata krzyżowa, mielone z polędwicy
  • WIEPRZOWINA – polędwica, szynka gotowana, szynka surowa
  • CIELĘCINA – antrykot, udziec, nerkówka
  • JAGNIĘCINA – udziec oraz comber
  • WĘDLINY – pierś z indyka i kurczaka gotowana lub wędzona , szynka gotowana lub wędzona, (wędliny wyłącznie z niską zawartością tłuszczu)
  • OWOCE MORZA – dozwolone są wszystkie rodzaje ryb i skorupiaków oraz wodorosty morskie
  • DRÓB – pierś kurczaka lub indyka, mielone z piersi kurczaka lub indyka (oczywiście wszystkie kawałki bez skóry)
  • SOJA – (jako substytut mięsa produkty zawierające kilka procent tłuszczu) kotlety sojowe, kiełbaski i paszteciki sojowe, mielone z soi itp.
  • SERY – sery light lub bez tłuszczu , twarożek 1-3 % lub beztłuszczowy
  • JAJKA – bez ograniczeń (w przypadku gdy twój lekarz zaleci inaczej można stosować same białka lub substytut jajek)
  • PRODUKTY MLECZNE – mleko i maślanka 1% lub beztłuszczowe, jogurt naturalny 0% lub niskotłuszczowy, mleko sojowe (niesłodzone)
  • WARZYWA – świeże, mrożone lub z puszki (bez zawartości cukru): bakłażan, boćwina, brokuł, brukselka, cebula, cukinia, czosnek, fasolka szparagowa, wszystkie grzyby, jarmuż, kabaczek, kalafior, kalarepa, kapary, kapusta (biała,pekińska,modra,kwaszona), karczochy, kiełki (lucerny,fasoli,soczewicy,rzodkiewki,słonecznika, brokułów), ogórki (również kwaszone), papryka, pietruszka, pomidory, por, rabarbar, rzodkiewki, sałata, seler, szczypior, szparagi oraz szpinak
  • ROŚLINY STRĄCZKOWE – świeże, mrożone lub z puszki (bez zawartości cukru): biała i czarna oraz czerwona fasola, ciecierzyca, fasola mung, soczewica oraz soja
  • ORZECHY I NASIONA – (jedna porcja dziennie) do wyboru : migdały 15 szt, nasiona sezamu 3 łyżki, nasiona słonecznika 3 łyżki, nasiona soi 1/4 szklanki, orzechy laskowe 25 szt, orzechy nerkowca 15 szt, orzechy włoskie 15 szt, pistacje 30 szt, orzeszki piniowe 30g, pestki dyni 3 łyżki, siemię lniane 3 łyżki
  • TŁUSZCZE I OLEJE – (dziennie 2 łyżki) do wyboru : olej rzepakowy, oliwa z oliwek (najlepiej extra virgin), kukurydziany, lniany, sezamowy, słonecznikowy, sojowy,oliwa z pestek winogron, majonez niskotłuszczowy, tłuszcze do smarowania bez kwasów tłuszczowych trans
  • SŁODYCZE – (75-100 kcal dziennie) galaretki i dżemy bez cukru, kakao niesłodzone, lody oraz napoje bez cukru, guma do żucia bez cukru,
  • DODATKI SMAKOWE – bulion, chrzan, sok z cytryny oraz limonki, olejki aromatyczne, pasta paprykowa,
  • PRZYPRAWY – wszystkie przyprawy bez dodatku cukru
  • SUBSTYTUTY CUKRU – fruktoza (75-100 kcal dziennie), sacharyna
  • NAPOJE – herbaty ziołowe (mięta,rumianek,koperek itd.), kawa i herbata (z umiarem), soki warzywne oraz sok pomidorowy bez dodatku cukru, napoje gazowane bez cukru

Produkty zakazane w pierwszym etapie diety:

  • MIĘSO – wołowina, wieprzowina, cielęcina (części nie wymienione w liście dozwolonych produktów)
  • DRÓB – kaczki oraz gęsi, kurczak (skrzydełka oraz nogi), indyk (ciemne mięso w tym skrzydełka i udka)
  • PRODUKTY ZBOŻOWE – stanowczo zakazane są wszystkie produkty zbożowe: makarony, płatki zbożowe (wszystkie rodzaje), wszelkie pieczywo, ryż, owsianka, produkty mączne, wyroby cukiernicze itp.
  • SERY – wszystkie pełnotłuste
  • WARZYWA – buraki, dynia, kukurydza, marchew, rzepa, zielony groszek, ziemniaki oraz ketchup
  • OWOCE – zakazane są wszelkie owoce
  • NABIAŁ – mleko oraz jogurty pełnotłuste, mleko sojowe pełne
  • ALKOHOL – zakazane są wszystkie alkohole bez wyjątku w tym piwo i wino
  • NAPOJE – wszystkie soki owocowe oraz napoje zawierające cukier